Friday, October 15, 2010

my Nose..!!!!!

Salam

entry-apesal??

mlm smlm b4 tdo aku rase mcm dlm hidung nie penuh dgn "t**k hidung" yg mcm dh smggu x di bijih...rase mcm sarang labah2 plk...ek3..

so aku amik kputusan tuk membijihnyer dgn semangat berkobar2...
pesen aku nie nk membijih kene dgn soft tisu..kalo x...x membijihla aku...mmg dh tebiat gitu..dr dulu lagi..dr aku sedar yg aku mmg x bleh membijih gune jari telunjuk tanpa ditemani oleh soft tisu itu...huk3

bijih blah kanan ok lg..hasil mcm biase... =P
bijih blah kiri...tetibe kuar hasil merah2 kat tisu tu...
kali ke-2 bijih same jgk...
kali ke-3..nahhhhh!!!! kau..
seketul darah yg dh beku tertempek kat tisu...terus panggil hata..tp aku tayang dari jauh aje la..xde la aku tunjuk dpn2 die soh perati btol2...aku pon geli..huk3

pelik aku...camno bleh berdarah plk...pdhal aku dh sbyk mgkn mnum air..tido pon berpeluh mcm org berkebun....
cume mmg x dinafikan tekak aku rase pedih jer sejak my pregnancy 30weeks lg..tny kat nurse..katenyer xde ape2..hormon...tekak x rembeskan air..so mgkn tekak aku kering...

mujo la darah tu dh kering..kalo cair jer mngalir kuar...ade aku menjerit sbb blur xtaw nk wat ape...so aku pon search la sbb my hidung nie tetibe bleeding....
dpt la info nie...:

Apakah yang dimaksudkan dengan hidung berdarah?

Hidung berdarah atau (epistaksis) biasa berlaku apabila salur darah kecil kapilari di rongga hidung pecah.

Apakah punca hidung berdarah?

  • Kecederaan di hidung
  • Udara yang terlampau sejuk atau kering
  • Menghembus hidung dengan kuat
  • Terlalu kerap bersin
  • Ketumbuhan dalam rongga hidung

Apakah yang perlu dilakukan?

Jangan panik sekiranya hidung berdarah.

Rawatan segera:

  • Duduk dan tunduk ke hadapan
  • Bernafas melalui mulut dan picit hidung di bahagian yang keras selama 10 minit
  • Terus picit hidung dan letakkan pek ais di bahagian hidung antara mata
  • Selepas 10 minit, berhenti picit hidung dan periksa sama ada darah telah berhenti
  • Elak dari bersin, menghembus atau mengorek hidung
  • Pergi ke klinik atau hospital yang berdekatan untuk pemeriksaan lanjut oleh doktor
so tau la aku serba sket nape..bdn aku nie panas rupenyer...hot from inside of my body..mmg kene byk2 berganda2 mnum air..biala aku nie tido berpeluh2...mcm tido dlm kolam...basah berjeruk janji hidung aku x berdarah...berkeping2...ek3







end

0 comments: