Wednesday, August 22, 2012

Hari Ketupat & Lemang...

As Salam

entry : lemang

Smggu sblm blk Perak...aku dh pesan siap2 kat my abah utk bli pulut & ikan keli utk aku buat lemang & kuah nasi impit...huhu

Hari sabtu lps...start dr 10am..aku,hata,my k.yang, abah & my nephew dh bekerja didapur...
My k.yang...
time utk masukkan daun pisang dlm buluh lemang..
memerlukan tahap kesabaran yg tinggi...eheh
my anak buah yg rajin & sudah boleh diharap...
berkat berbirat sini sana utk bentuk jd manusia...haha
masa utk isi pulut plk...
dis year aku x amik tender nie sbb aku kene settlekan
mende yg my mak handle b4 dis...huhu
2 in 1
dis year xde ketupat...
so kami gantikan dgn nasi impit a.k.a nasi kapit...
Our lemang...
kami buat 8 btng nie jer sbb my abah said..
takut nnt basi...kalo byk sgt sbb xde sape nk mkn...
mcm last year...nie stok utk 2 hari jer...
tu pon hari ke-2 tggl 2 btg sajo..haha
mandor lemang...
hentak2 lemang utk kasi padat...
tp hata hentak too soft...
so the lemang also too soft...haha
si kecik yg tukang sibok...
selamber jer x berkasut pijak tanah...
mcm merelakan kaki pijak tanah...
mcm suke jer..haha

Lama jgk nk tggu lemang tu masak...almost 5hours...


Alhamdulillah..aku still dpt buat lemang & nasi impit dis year walaupon tanpa bantuan dr my Mak...Alhamdulillah my Mak just jadi kaunter pertanyaan saja that day...huhu..

Kuah nasi impit pon aku buat sendiri tau...tp finalized by my abah...sedara mara aku ckp sedapppppppp..haha


end

0 comments: