Monday, September 02, 2013

1st Trial : Chocolate Cake

As salam

Entry : Try an-error

Smlm lps buat passport, kami anak beranak x kemana dh..start pkl 6pm aku bancuh adunan buat chocolate cake yang mana bahan2 tu aku beli dekat kedai bakery Yummie Bangi..sekali tgh buat..telur x cukup plk..terpaksa la minta Hata turun bwh beli kan sekejab..kiki

Bahan2nya sonang ajo...

1.) Tepung kek 500grm
2.) 200 grm telur - anggaran 3 biji telur size B, kalo size C - 4 biji
3.) 100 grm Air
4.) 200 grm minyak mazola

Cara2 :
1.) Pukul bahan 1-3 dgn kelajuan perlahan dalam 5 minit..
2.) Dah nampak sebati, masukkn bahan 4 sedikit demi sedikit smp sebati..
3.) Dah siap..masuk dlm loyang yg sudah digris (calit mentega sikit supaya x lekat)
4.) Masuk dlm oven dgn suhu 170, selama 40-45minit..
View pertama...
Pemandangan baru masuk dlm oven.. 
View after 35 minit...gebu...kiki 
Alhamdulillah menjadi setelah disejukkn..
Diterbalikkn utk dpt texture yg rata.. =)

5.) Panaskn coklat bar dlm double boil..dh cair semua, angkat & suamkn..bile dh ok baru letak atas kek..then baru tabur hiasan...huhu 
Ini lah hasilnya...
Aku siap potong kecik2 & letak dlm bekas yg dibeli utk dbawak ke opis..Hata pun bwk jgk..saje je suka2..huhu 
Happy Bday Ayah...kiki
Aku mmg tinggalkn potion yg kecik khas utk Bday Hata..maklum ler..bday boy nie mase bdaynya aku x smpt nk bli kek..buat sendiri pun dh kire brtuahla..haha



Aku jgk buat biskut corn flakes utk my opismate...dh nk abih raye baru sempat nk buat..huhu



end

0 comments: