Thursday, July 30, 2015

Daging dan Sayur Kailan

As Salam

Memandangkn dgn keadaan aku skrg..penjagaan makanan tu penting utk pastikn aku x mlanggar pantang...huhu

Rase jemu dgn menu yg sama tu mmg dh pasti...makanya kite cari la idea utk mempelbagaikan menu itu supaya kite x bosan...

Mase g check up 15 hari..hari tu..aku mintak my SIL belikn daging + sayur kailan..aku plan nk masak mcm daging kebab tp versi sndiri..haha..maka terhasillah menu ini :

Bahan2 nak masak sgt senang :
1. Hirisan daging..
2. Hirisan sayur kailan..
3. 3 sudu Serbuk lada hitam..
4. 5 ulas Hirisan halus bawang putih..
5. 1 ulas Hirisan dadu bawang merah..
6. Garam dan gula secukup rasa..

Cara masak :
1. Tumis bawang putih dan bawang merah hingga naik bau..
2. Masukkn hirisan daging..tumis hingga air daging kering..
3. Taburkan serbuk blackpepper dan sedikit garam..
4. Masukkn sayur kailan dan gaul hingga sebati..
5. Masukkn serbuk perasa..
6. Rasa garam dan gula...
SIAP!!!

Makan dgn roti pita or roti sandwich pun sodap...nak tambah bahang...letak la cili sos dkt roti...settled...

Aku dh tny misi..katenye sayur kailan boleh makan...

Menu ni rasenye pahit2 sikit sebab kailankan mmg pahit2 sikit..tp sedap..all in 1...buang angin boleh sbb ade blackpepper dgn bawamg putih..sayuran hijau pun ade...daging as main dishes ade.. huhu

Ok la kan??
Nk mkn dgn nasi pun ok kot..tp aku x try..aku try mkn dgn roti je...kiki

Slmt mncuba...



End

1 comments:

Kak Vit said...

masak gini orang tak pantang pun rasa teringin.. hihi..