Friday, October 23, 2015

2nd Pregnancy Journey : D.I.Y Baby Swaddle

As Salam
10-04-15

Alhamdulillah, semalam (08.04.2015) berjaya menyiapkan baby Swaddle VERSI sendiri punya adjust...huhu

Utk basic, aku follow yg dalam tenet je..Accessory lain aku ADD ON sendiri.. Macam tali & buat 2 lapis kain..
Baby Swaddle Pattern
Ini ukuran yg aku dapat dr tenet...Utk pjngnya tu, aku just ikut semeter kain je...Itu pun hasilnya mcm dkt bwh ni ha..Pjg jgk..SO kalo semeter dalam 42".

Cara nak jahit pun xde la susah mcm jahit baju kurung..kiki

Step 1 :
Jahit tali yg pjg & pendek utk mngikat keliling swaddle bile baby dh dibungkus..huhu

Step 2 :
Jahit dgn arah kain yg betul mengadap sesama sendiri.. Tgglkn ruang dalam sejengkal utk terbalikkn kain tu nnt..

Bila smp penjuru kain mcm yg dlm gambar tu, selitkan tali yg telah dijahit.

Jangan lupa gunting sikit stp hujung kain yg melengkung tu supaya senang nk bentuk lengkungan yg dibuat.

Dah siap jahit, terbalikkan....

Step 3 :
Proses tampal kain Bahagian B :
Tindihkan ade kain B keatas swaddle yg dh siap dijahit..
Then jahit sekeliling swaddle..

Hasilnya... :
Baby Swaddle
SIAP!!!!

Bahagian COVER, aku sengaja pakai kain panas..
Bahagian DALAM, termasuk kain B aku guna kain batik.
Kata org kalu pakai kain batik ni SEJUK...Jadinya, moh le kite modenkan bedung baby ni...kiki

Puas hati sgt sbb dapat siapkan...
Aku plan nk buat sehelai aje sebab risau si adik xmo duduk dlm tu lama2..Baby loni susah nk cari yg suka dibedung...kiki



Selamat mncuba...huhu


#throwback
End

0 comments: