Monday, November 23, 2015

Issue HSB..

As Salam

Aku terpanggil nk up entry ttg sorng perempuan UP STATUS dkt FB mengondem HSB..

Pada aku yg dh ade dua-dua pengalaman GOV & PRIVATE..

MEMANG BANYAK BEZA...
WALAU SAKIT YANG SAMA...

Pada aku...kalo rase mampu gi private pegi la...UNTUK DAPATKN LAYANAN YANG BAIK..
Kalo x mampu.. Pegi aje la GOV & HADAP LA ape sahaja dkt sane janji KO DGN BABY..SELAMAT..

Jangan OVER kondem sgt dik...Sebab pada pengamatan aku dlm status die tu..Macam nak berlagak ko keje gomen pun ade..Brlagak mampu beli brng branded pun ade..Lepas tu ko sengaja je nk kondem hospital gomen..

TAHUKAH ANDA??

Sebelum kakak2 yg duduk dkt bangku..Baring dekat lantai tu jadi begitu.. Mereka sudah dimaklumkn yg mereka BERKEMUNGKINAN BESAR akan jadi begitu sebab KATIL TAK CUKUP..Dah siang2 nurse depan kaunter tu btau begitu..kalo x sanggup..Yang ko gi sign jgk tu kenapa?? Kate mampu..pegi la private/hospital lain yg katilnya available..Takdenye nurse tu biarkan ko beranak atas kerusi / atas lantai dik...Korng igt nurse tu x kesian ke tgk patient mcm tu? Tapi ape kemampuan yg dieorg ade? Cer cite...Maknya pun satu..mmg la SAKITNYA SAMA..tapi LAYANANNYA TAK SAMA MAKCIK..

Aku dh merasa duk hospital HSB nih..mgkn last 5 years ago x ramai lg org nk kesana & mmg skrg ramai yg kesana mgkn sebab dgr2 cerita service disana bagus waktu itu.. mmg pada aku waktu tu service-nya bagus...yg sambut Qaisara is DOKTOR PEREMPUAN TANPA REQUEST. Sebab mungkin waktu tu doktor perempuan yg bertugas. Mase aku kena dripped air hari tu pun nurse tu dh ckp siap2..katil x cukup..Duduk la dkt bangku tu slagi ko x beranak & xde ape2 yg serius..Akak2 yg korng amik gmbr tu ade merungut mcm ko??

Patutnya ko rase bersyukur dik sebab anak & diri sendiri selamat.

Pada aku..org ni mngada je lebih..Ape kes ko nk merengek panggil laki??. lebih baik kau berzikir mintak Allah permudahkn urusan kau..Bukan merengek mcm budak2..Bukan xde nurse temankn kite time tggu bukaan dalam bilik tu. Ade sorng nurse yg akan monitor machine CTG & si ibu...Aku dulu dh bukak 10cm baru doktor panggil Hata..Sepanjang contraction tu berzikir x putus smp terlelap..kan kita dh mintak maaf dgn semua sebelum masuk labour room tu lagi???

Hospital GOV bukan sembarangan LELAKI boleh masuk..Time tu ramai lg ibu2 yg tunggu masa nk melahirkan..Kot2 la terselak sane..terselak sini...Kalo laki ko duk berlegar2 dlm tu..tak ke dieorg malu?? Jgn fikir aurat kite je nk dijaga..Aurat org lain pun kite kena fikir jgk dik..

Lain la hospital private...
Dalam bilik bersalin tu ko dh reserve siap2..Aku siap BOOKED DOKTOR PEREMPUAN..Tapi tgk aje bayarannya..Siap2 kena sediakan 4 angka. Layanan nurse2 dkt sane pun mmg bagus..Dibuatnya kita ni mesra mcm adik2 / anak2..Sebab ape?? Sebab gaji dieorg based on bayaran kita.. kalau layanan dieorg teruk..kit komplen..Silap hari bulan hospital tu boleh dikenankn tindakan. Kalo hospital gomen KO BAYAR MURAH JE..mgkn 20X ganda murah dari hospital private.

Masa aku bersalinkn Ammar pun Hata duk tepi dr awal nurse dripped air utk adekan contraction smp la beranak..Tak nmpk pun org duk lalu lalang sebab ko ade bilik sendiri.. Kalo HSB ni, pintu labour room mmg kena sentiasa dibukak..Halang dgn langsir je..Aku dulu yg duduk dkt katil menunggu dlm HSB tu pun boleh dgr nurse2 & doctor jerit PUSH!..PUSH!..PUSH!..x sampai 5 minit dgr la suara baby..So ape korang rase kemungkinan yg akan berlaku bila si suami awal2 dh ade dlm bilik tu dgn korang..

Pada aku sebelum up status tu fikir panjang2..
Nak mengondem hanya kerana service yg mana pesakitnya sudah sedia maklum ttg itu mmg TAK PATUT..Bagi aku la..

Pada aku..Walaupun servicenya begitu sekarang..bersyukurlah kerana anak & si ibu selamat. Kalo ade komplikasi lepas tu..disebabkan service begitu..Itu dh jadi cerita lain..


Sekian cerita aku pulak ttg HSB..haha


End

2 comments:

Mar Mansor said...

saya sokong bab ada ke'eksenan' di situ.
saya, dua kali bersalin, dua kali tu tiada suami di sisi.

ayuzan said...

huhu.. ramai suka komplen skrg..