Thursday, August 03, 2017

SEWING PROJECT : SIMPLE KIDS DRESS

As Salam

Hari Ahad petang, aku berusaha utk jahit dress kanak2..Dah lama tak try jahit dress...bukan senang tau..banyak calculation, banyak helaian dan banyak teknik yang kite kena betul2 faham..Kalau tak faham, confirm silap2 siap, hanya muat pada dolly che mek je...Hahaha

Makanya hari ahad, smp pkol 12.30 tghmlm baru aku dapat tidur dengan senyuman..Haha..
Dress ni walau pun nampak simple, tapi masih menguji tahap kefahaman aku dalam mencantumkan nya...
Simple Kids Dress

Alhamdulillah...Berjaya jugak menyiapkan dress ni di jam 12.30 mlm...Lepas anak2 tido..berjaya bangun utk sambung menjahit..huhu

Actually nak dapat hasil macam ni, ade banyakkkkk versi...Korang percaya tak kalo aku cakap aku BAZIRKAN 2 kali potong kain sebab tak dapat follow teknik yang dijadikan rujukan...Last2 jumpe 1 teknik yang berjaya buat darah dan udara dalam otak aku bergerak lancar sampailah terhasilnya simple kids dress ni..

Kalau tak sebab nak capai target dan niat..memang aku dah mengalah dah...Masa 3rd trial ni pun, aku dah cakap dalam hati, kalo 3rd trial ni tak jadi jugak, aku nak stop buat dress ini dan cari fesyen lain...Gitew...Huhu

Alhamdulillah..mgkn sebab minat & rase nk buat jugak..Akhirnya berjaya...Terus rasa nak jahit lagi sebab utk size ini, penggunaan kain hanya dalam 1/2 meter je..Kalo rase nk add on accessory boleh la cari idea dengan gunakan kain lain..Biasenye kalau kain bercorak...Accessory tambahan dari kain yang tanpa corak...Kalo rajin & creative nak buat sendiri lagi jimat..Tapi kalau nak senang & tak fikir banyak..Sila lah beli accessory tu siap2 sebelum mula menjahit..huhu  

Actually bile tengok hasil jahitan kali ini, dalam kepala aku dah plan macam2..nak letak accessory la...Nak add on panties la..nak add on simple sling bag la..Ribbon la...huhu..Seronok menjahit mende yang simple2 ni....

Cuma aku kena seru LEBIH MOOD menjahit baju orang dewasa...Sebab bab ini memang serunya BERAT sgt nak smp..Hahha..Kalo dapat jahit sehelai baju dewasa ( Baju Kurung)...Memang aku akan bangga tahap gaban..Sangat mencabar bagi aku yang takde learning basic dalam menjahit baju dewasa..Baru2 ni my kak cik ade turunkan ilmu dasar utk baju dewasa..Baru 1st trial aku jayakan...

Ini ade event on this weekend..Agak2 bersemangat x aku nak buat baju sendiri utk event tu?huhu
Harap2nya ada la..Kain ade je yang ready utk dikerjakan..huhu

Ok..Dah membebel jauh sgt nih...
Ape2 pun aku suka dress ni...
Memang ade plan nk buat lagi...
Kalo berjaya..aku up dekat sini lagi ye..



End

4 comments:

PeRdU cINta said...

Alhamdulillah tahniah...cantik...cute je..

Mama aiman said...

cantik dress tue...:)

Aisya Ismail said...

Cantik.. Nak try lah buat dress ni untuk anak buah.. hehehe

zeera lily said...

blogwalking sini, jemput follow tempat saya.. =)
bestnya ada gegirl banyak baju santik-santik..