Wednesday, September 13, 2017

SEWING PROJECT : BLOUSE BARU LAGI!!!

As Salam

Hari Ahad memang takde plan kemana2 pada asalnya sebab Hata ade bertingkek- tingkek keje..Aku ok je sebab kalo x keluar, aku bleh la menjahit...Ekek...TAPI!!!!..Pkol 11.30 pg my BIL ajak gi makan nasi arab Al-Amin dekat Greenwood la pulaks...So pkol 1 tghari kami gerak kesana...Mase dekat Kedai makan tu la aku dapat kol dr staff Ninja Van utk deliver barang2 dari Chilindo...

Lepas sarapan pagi, aku terus sambung menjahit blouse sendiri..Praktis lagi sampai betul2 rase mcm pejam mata pun boleh jahit...Hahaha..Tapi setakat ni aku masih perlu CELIK MATA mase menjahit..Masih perlukan perhatian yang penuh terhadap jahitan ni..
Blouse with Bell Sleeve...
Kain dari NAGOYA..RM4 je semeter...Aku memang pilih kain yang murah2..Sebab aku kan ORANG BARU BELAJAR..So kalo hasil jahitan tu x cantik / tak berapa nak menjadi, takde la rase ralat sgt sebab kain tak mahal..Kalo serius nak menjahit nnt baru la aku beli kain yg lebih berkualiti...Huhu..Tapi kain ini pun ok jgk..Tak mudah nmpk tercarik kalo kita tarik kuat2...Org ckp reke..Means kain ni jenis kain yang tebal..

Puas hati dapat jahit lagi blouse utk koleksi sendiri..Boleh bawak gi opis / jalan2...Huhu..Puas hati jgk sebab dapat adjust sendiri labuh baju, labuh / kembang lengan baju...Kembang kempisnya bahagian pinggang baju..Semua ikut ukuran yg kita sendiri nak..Huhu... So korang tak mo belajar ke? Kalo rase jeles, bleh la slow2 beli mesin jahit yg lite2 utk belajar..Seronok menjahit ni tau...Kepuasan yg hanya si tukang jahit je yang dapat rasa...Baru je tengok dekat WOW Shop ade jual mesin jahit 12 jenis jahitan dgn harga RM249..Murah la tu..Boleh sgt nak beli utk beginner..Aku dulu pun beli mesin jahit SINGER mcm tu jgk sbg permulaan...TUTORIAL pun berlambak dekat youtube...Cuma korang kena pandai cari tutorial yg bagi detail tentang satu2 jenis jahitan...

Mungkin utk permulaan bleh belajar jahit seluar tido dulu..Seluar tido sendiri / seluar tido anak2...Then kalo dah yakin, boleh la ke next step...Memang makan masa nak belajar menjahit ni..Aku ni pun bertahun nak paham gerak geri mesin jahit...Nak adjust tension jahitan yg mcmane..Nak adjust sekuci mcmane...Nak refill benang sekuci mcmane...Haa..Byk kena belajar..Tapi kalo dah minat, semua pun kita akan rase MUDAH...

Ok..ini menu nasi arab yang kami ambil.. 
Nasi Arab MANDY...
Ada 1/2 chicken dan kambing bakar utk 4 org makan...Harganya aku x igt..Rasenye RM83 sekali dgn salad, sos dan soup...Air lain harga...

Kedai Makan Nasi Arab AL-Amin ni akan berpindah pada OKTOBER 2017 ni..

Lepas blk dari makan dan ambil brng dr Ninja van, my SIL dari Kajang pun sampai..Nak pass daging utk my MIL memandangkan my BIL blk hari Isnin..






End

3 comments:

Warisan Petani said...

Kalau minat jahit sendiri memang ok
sebab upah jahit sekarang tersangatlah mahal.
Kadang2 tak menepati cita rasa kita pulak.

Radhia Razali said...

cantik blouse tue..warna pink lagi..hehe

Mar Mansor said...

rajin sungguh..kalau dah minat kan
JanjiKita