Friday, September 15, 2017

TRAGEDI PUSAT TAHFIZ DARUL QURAN ITTIFAQIYAH

As Salam

Salam Jumaat semua..Semalam, kite sudah sedia maklum dengan tragedi yg menimpa 23 penghuni di PUSAT TAHFIZ DARUL QURAN ITTIFAQIYAH, dekat Keramat Hujung...Actually tempat ni dekat je dgn rumah aku..Kalo turun LRT Dato Keramat pun boleh sampai ke pusat ini..

Mula2 aku tak tahu cerita..Tapi bile one of member dalam group Aiman mula sebarkan cerita ni pagi semalam, aku mula rase menggigil membaca..Sampai2 opis mula la tgk FB & instagram kot2 ade yg update dengan lebih lanjut...

Ade yg update gambar mangsa (tapi dlm group aje la), ade yg update video semasa kejadian yg mana kite boleh dengar suara jeritan...Ade yg update video semasa kejadian, Azan subuh sedang berkumandang..macam2 lagi video yg mula ditularkan...Aku jadi sebak...

Lepas tu dapat tahu plk ade 2 tong gas berwarna kuning dekat depan pintu bilik keluar dan masuk asrama tempat mereka tidur.. Sedangkan tong gas yg pusat ni guna berwarna hijau..Mustahil kalo tiba2 ade 2 tong gas di depan pintu sedangkan dapur mereka berada ditingkat bawah...Siap ade berita mnyatakan pihak forensik / bomba jumpa bahan kimia jugak berdekatan tong gas tu..

Bagi yg terselamat syukur alhamdulillah..Mujur la ade antara anak2 ni berjaya menyelamatkan bayi/kanak2 yg mana anak2 ini adalah anak kepada ustaz yg sama2 tidur ditingkat kejadian..Hari ni aku tak lepaskan jugak peluang untuk tengok update2 dr semua media...Ade yg kehilangan 3 insan tersayang sekali gus..

Kalo korang nak tahu, 3 beradik ni :
3 beradik ini adalah anak saudara kepada salah seorang admin dalam Aiman FC (AHRFC)...Waktu dapat tahu tentang ini...Terus lemah rasa lutut aku...Sedih sgt...Tambah2 dengan surat dr mangsa bernama Amiel..Seolah2 sudah dapat merasakan pemergiannya tidak lama lagi..

3 beradik ni pun my friends ckp mmg berbeza perangai mase Aidiladha yg lepas..Si abg, dari byk bercakap dgn kwn aku, bertukar jadi seorg yg senyap...Ada antara mereka yg senantiasa mahu bersama dgn emak kepada kawan aku ni sebab mmg keluarga kawan aku yang menjaga mereka sejak ketiadaan ayah. Ade jgk yg bertanya..Bagaimana mati syahid? Dia mahu mati syahid...Ya Allah..Memang berhelai2 tisu atas meja aku...Berair mata saat baca dan dengar penjelasan dari kawan aku tu...

Semoga mangsa2 ini ditempatkan ditempat yang paling mulia disisi Allah swt...

Ketahuilah..Punca kematian hanyalah suatu ASBAB kepada matinya seseorg...Allah swt telah mengatur segalanya cara & bentuk kite saat kematian itu datang. Mgkn kite akan fikir mereka terseksa saat itu, tapi berdoalah agar mereka tenang saat nyawa diambil oleh malaikat...

Jangan terlalu menidung jari kepada sesiapa..Sebaliknya..berdoalah agar kita berada dalam keadaan bersedia saat nyawa diambil oleh malaikat...

Doa2lah agar kite mati dalam keadaan yg tenang dan senang...
Doa2lah agar jenazah kita mudah diuruskan..
Doa2lah agar insan2 tersayang duduk lama dikuburan agar malaikat bertanya dengan suara yang prlahan pada kita di alam sana nanti...





End

2 comments:

Mama Hakim said...

Walaupun ini semua takdir Allah

Tapi kita pun patut merancang untuk kebaikan

bangunan macam ini patut ada tangga kebakaran

sedangkan nursery anak saya pun buat tangga kecemasan

Warisan Petani said...

Al-Fatihah buat anak2 syurga ini.
Mudah2an roh2 mereka dicucuri rahmat.