Wednesday, August 18, 2010

Kelantan Story...

Salam

entry : air tebu & Ayam Percik Klate...

Day - 1

Nk samb. story kat klate time blk aritu..baru sempat nk trf pic from hp to laptop...hu3

Okies..
13 Aug 2010 - around tghari yg panas terik...tp x terik kot pd pak mertua aku nie..ek3
mmg kalo anak2, cucu, menantu blk pak mrtua aku ni akan mesin tebu..ade 2 rumpun tebu kat umah tu...semangat btol dieorg..
nie dia FIL ambo..semangat potong tebu...
nie plk mamat yg x tido sehari suntuk.
.just tdo 30mint je wat syarat tuk bgn kol 2.30am b4 grk g lcct.. =)..
x snyum langsung seh...ho3

nie plk pndh tmpt..buang kulit kat mini wakaf yg FIL aku deco...
panas x terkira..tp mujo angin kuat...so x terase panas sgt...
pisau tu FIL aku tempah khas tuk buang kulit tebu tu..tp nk gunekan...
alamak!!!..agak terseksa..
.hata dh x bleh snyum dh sbb too tired..
disebabkan pengalaman yg sgt2 baru tuk gune pisau tu...
abih berbulu mcm bunga magga org tawin dh tebu tu dikerjakan
adik ipar aku..
pastu bleh plk pas kat hata suh modified...hek3


tu baru air tuk berbuka...aku plk rase was2 nk mnum...FIL ckp bleh..MIL ckp.."toksah la za...bimbe jadi gapo2 plok"...at last aku sms k.cik tny..she said.."bleh but in kuantiti yg sket jer..skadar nk merase"...
so aku pon amik la segelas kecik time berbuka tu nk merase...hu3

my MIL pny part plk dok sediakan ayam tuk wat ayam percik style klate...mmg sedap la home made pny ayam percik..ek3
ayam pilihan yg berjaya dikangkangkan & dibakar...eh3
sesi menabur kuah percik..yummyy!!!!
Tada!!!!!!!nie die ayam yg disalut dgn kuah percik..eh3

hu3...nie aje story day 1 kat klate...pas asar aku,hata & yie g bazaar ramadhan kat stadium KB..mmg rambang mata siot tgk mknn dieorg..ek3..
mlm tu x jadi g wakaf che yeh sbb hata pny energy dh 0.00%...its ok..aku pon x larat nk jln jgk sbnrnyer sbb dh full tank giler mkn ayam percik tu...ek3



Day - 2

Okies..Day 2 berjln mcm yg dirancang..pepagi dh g bli kuih muih tuk bwk blk kl..taik itik,akok, murtabak...kat 1 umah yg mmg buat mende nie kat umah jer..so sape2 nk kene g umah dieorg la..hu3
pas tu aku g temankn MIL g bli brng die tuk bwk ke kl kat mydin..then g atas kedai tuk aku plk borong kepok, nek bat...MIL & FIL tggu dlm kete jer..aku & hata g pon bknnyer lama..pastu blk umah...
aku & hata bantai tertido kat hall smp pkol 3pm..amik ko...hrp2 x makruh la..ek3

pastu pas asar aku, hata, ma & yie g bazaar ramadhan kat tmpt laen plk sbb that day aku & hata btau MIL & FIL x yah msk la..bli ajo..ek3...mujo die agreed..so kami bli pajeri terung, ikan kembung percik yg kuah die like2 kuning & dalcha...pastu aku plk teringin wajik a.k.a nasik manis as per inform by hata..ek3

time bebuka tetie aku tgk ade ikan tongkol bakar plk kat kelompok lauk2 tu..ntah bile FIL aku masak pon x tau..tp mmg meriah la 2nd day pny lauk berbuka..hu3

pas maghrib kami decided tuk terus g wakaf che yeh sbb takut org ramai lg pas terawih..(ponteng terawih mlm tu..ampun..ek3)...

jln2 jab pastu tau2 aje la main point aku kesane kan???
harus la memborong tudung..ek3...mmg penin nk pilih seh...aku sempat bli 3 lai aje sbb kaki dh lenguh nk jln..lg pon perut aku sgt la kenyangnyer...ek3

blk dr sane kami perabihkan mknn yg dibli kat bazaar ramadhan plk..like colek..& mencuk..huk3








end

0 comments: