Wednesday, August 06, 2014

Raya 2014 : 1 - 3 Syawal..

As Salam

Entry : Sekali harung je..

1 syawal, pkol 5.30am dah sedar dari tido...Bergolek2 kejab, lepas azan subuh baru terkedek2 nak mandi segala bagai..huhu

Mukadimah byk jangan dilayan..Korang layan aje la gambo ni ye..hoho

1 SYAWAL :
Mintak Maaf dgn ibu & ayah dulu...hoho
Semua ni berlaku dalam bilik sajo...kiki 
Bermaafan with my mak & my abah... 
KAMI!!!..hoho
Nak tau cite x???
Malam raya, aku je yg IRON BAJU dalam bilik..
Punya la sorok xmo sesapa tahu theme baju raya...
Alhamdulillah xde yg same kaler mcm yg sebelum ni..haha
With my niece..
Semua dah beso panjang dah...
OTW to my maksu house...
sebelah rumah aje pun...kiki

Lepas lepak rumah maksu, kami just lepak dekat rumah je menanti sedara mara...Sampai pkol 10++ jgk la duk menjamu tetamu lagi...hoho...



2 SYAWAL :
Pkol 7.30am dah gerak dari rumah ke Kampar mencari barang untuk menu raya ke-2.. My planning is nak masak yg simple & cepat je..hoho..

Maka, terhasillah bihun sup super simple..Aku masak sup smp 2 Jam ++, then rebus sawi, taugeh, hiris daun sup & rebus fishball..Bawang goreng & sambal x sempat nak buat...hoho.. 

Dalam tengah sibuk mengerjakan sup, tetibe my maksu datang nak bagi ayam kampung kacuknya...Pening aku duk memikir sape la nak membersihkan ayam nih??? Aku MEMANG TAK PANDAI...dan aku MALAS jgk..haha..Nak tak nak, kenalah anak2 sedara aku & Hata yang mengadap..kiki..
The moment & hasilnya...
My maksu bagi 2 ekor..Sekor dah selamat dibakar...then lagi sekor aku saje je simpan buat lauk utk malamnya...my abah bile masuk ke dinner time...Memang nk isi perut dengan nasi..so terhasillah ayam kampung kacuk masak kicap...keras kejung kaki ayam tu aku kerjakan..haha
Che mek saya yang behave je that day....
Dah tukar baju siap2..
Tengok cite ape ntah...siap ajak kucing temankan..haha

Malamnya, lepas semua kenyang, maka aku keluarkan bunga api basic EHSAN dari my kak yong sebelum balik negori sabtu malam lepas...tetibe datang plk idea nak buat effect camera gini : 
Layankan ajo...haha



3 SYAWAL :

Kami 4 kereta g beraya ke 3 buah rumah je...huhu
1st rumah my kak cik...
2nd rumah my makcik...Siap maka DURIAN lagi..hoho 
with my kak cik... 
With my boifren..haha 
my Qaisara with her cousin...
KAMI..huhu

Before balik...
Sempat aje menyelit bergambo dgn anak2 sedara..hoho
Dekat titi pun jadi...  
mase sibuk2 nak masuk kete pun sempat lagi...
Penyakit sungguh!..haha

Mase kami sampai to the last destination of beraya, time tu dh tghari, terus my makcik sediakan lunch treat..Siap ade gulai tempoyak ikan KELI..perghhhhh.. Layan..Lepas tu mula mate nak katup..haha

Pkol 3++ gerak balik...Pkol 5pm dah smp rumah...
Malam tu ade jgk tetamu yg datang..Malam tu aku just masak nasi + goreng telur + goreng ikan bilis + tumis sayur sikit..hoho..

Kepenatan weh....Esok pepagi lagi dah kene gerak balik KB...



Sambung cite KB dkt entry lain ye..kiki
End



5 comments:

Amelia said...

wah. warna merah gitu ye. hehe.

tenggelam terus akak bila bergambar dengan niece akak tu :P

ayam kampung kacuk tu macam mana kak? saya tak pernah dengar lak.

p/s : akak lawalah. peace ^^,

ayuzan said...

Meriah.. Sedap bihun sup. Tahun ni raya ayu banyak kli makan mi goreng. Lebih 3-4 rumah. Hehe

thisni3za said...

Amy : Kan?? Maksu dieorg kecik molek je..Haha

Ayam kacuk tu mgkn baka dia pesen yg beso2 sebab bagi mknn yg mmg betul2 utk ayam...agaknya la..kiki


Ayu : Mee goreng pun layan jgk...haha

Cik Itah said...

salam. meriah syawal..cantik akak pakai shawl hehe

Mar Mansor said...

cantik shawl tu..siyes..