Wednesday, March 18, 2015

Kisah Qaisara : Belajar & Mengajar

As Salam

Semenjak che mek belajar ni, makin banyak perkara yang perlu kami tapis & kawal sebelum melakukannya / menuturkannya..
Macam aku skrg nih la..Pening weh nak fikir ayat yang terbaik bertutur dgn anak.. Bukan kite cakap sekali die boleh ikut. Kena ulang byk kali..Itu pun kadang2 lupe jgk..

Macam che mek..Sometime, kite terlepas cakap "POYO"..Direct je che mek sound..

"Ibu..Tak boleh cakap POYO..Cakap OVER jer.."
Pada che mek OVER tu sopan sikit..

Bila nampak ambulance, mind set budak ni cepat je berhubung cakap..

" Ibu, dalam tu ade orang mati kan?"
Tak ke kau terkejut bile anak tanya gitu??..Terpaksa la kite betulkan semula..

" Dalam tu bkn ada orang mati..Dalam tu ade orang sakit.."
Tapi aku akan mati kutu bile disoal semula..

" Kenapa dia sakit? "
Kalau dijawab, CONFIRM soalan berantai akan kuar dari mulut che mek..

Kenapa kita tak boleh cakap TIDAK / TAK BOLEH pada anak2??

Sebabnya, kanak2 ni, makin dilarang makin dibuat..
Sebab ape??
Sebab perasaan NAK TAHU dieorg tu makin membuak2..
Cara lain nak larang is... Parent kena cari jalan alternatif lain utk twist ape yang anak nak ke cerita lain..

Makin besar ni, makin aku rasa aku adalah pencipta cerita paling berjaya.. Itu pun kalau berjaya twist keinginan che mek yang kite rasa x sesuai utk die. Kalau x berjaya, aku rasa aku adalah pencipta cerita yang paling WORST sekali..kikiki..

Macam sebelum ni, che mek bangun pagi mesti buat DRAMA..
Alhamdulillah kami dah jumpa solutionnya bile beli majalah ASUH yang kebetulan dalam tu ada 1 cerita ttg :

KENAPA KITA JANGAN MALAS BANGUN TIDUR..
Dalam part tu digambarkan, kalau kita malas bangun, nnt syaitan IKAT BADAN kita dan kita akan jadi malas & x boleh bangun..

Start from that story, hari2 pun aku & Hata brainwash che mek said..

" Kalau Sara, nangis masa bangun tidur, maknanya syaitan dh ikat Qaisara..ibu & Ayah x nampak.. Abihla Sara x boleh bangun gi school"

Alhamdulillah, dah nampak perubahannya sedikit..Hari demi hari, boleh kira dgn jari la che mek bangun pagi diiringi dgn DRAMA..huhu

Alhamdulillah jgk skrg tiap2 malam, sebelum tidur, aku & che mek akan baca doa tidur, mengucap, & baca surah An-Nas. Banyak surah yg aku nak ajar, tapi, x boleh la laju sgt..Nnt tension plk che mek..kiki

TAPI..Kadang2..Dalam toilet pun che mek ni boleh praktis baca surah An-Nas tuh..Cakap byk kali kata x boleh baca dalam toilet..Tapi kadang2 terlepas jgk che mek tu menghafal..huhu

Bukan senang nak mengajar anak ni...Byk yang ibu bapa perlu belajar. Aku bangga dgn parent yg berjaya didik anak dgn jayanya..Kepayahan mengajar anak, rasenye lebih susah dari masa kita belajar dkt U atau kolej dulu..huhu



Ok..Itu je nak bebel pasal che mek saya...





End

2 comments:

Ainim Rashihah said...

tetapi pengalaman tu la yg paling berharga di dalam hidup kan

Asha Lya said...

Btl la sis, masa diorg keci2 ni la prlu di bri pendedahan didikn yg btl..lma kelamaan akan jdi kebiasaan kan