Thursday, May 28, 2015

Kisah Qaisara : Emosi Emak..Emak...

As Salam

Hari ini rase mengantuk yg amat sebab mlm td x dpt tidur lena..sakit perut..

Baru2 ni Hata tunjuk what's app group school che mek...Ade seorg emak2/ ibu2 yg emosi serang teacher dlm group tu berbunyi begini :

" Teacher... ABCD (nama anak) say EFGH(rakan anak) pukul dia. I need your explaination. Tadi mase ambik xde teacher yg inform.."

Then teacher pun reply with explaination & ade la some parent yg menyampuk menambah asam & garam..kiki

Pada aku...Parent jangan emosi sgt kalu bab2 gini...Tolong la tanya anak tu betul2 pukul/tumbuk or gaduh sebab ape..xde sebab, takkanla kwn tu nk kenakan anak kita..Jangan terus serbu teacher/penjaga kalo kite x tanya anak kite DETAIL..

Lepas tu Hata said, terus parent yg tny tu terus LEFT GROUP..boleh?? Terasa diri bersalah ke???haha

Aku pun hari2 "interview" che mek , tanya ape yg jadi dkt school...
Kalo ade cite yg cubit-cubit..tarik-tarik..gitu & gini..Aku mintak che mek report dkt teacher dulu...Tgk ape respon teacher...Atau pun aku akan ckp dgn che mek utk warning bdk tu..

" Jangan cubit/tarik nnt sy bgtau teacher.." kikiki

Aku xmo terus serbu teacher dgn tny soklan2 gitu dkt dlm group..nnt diri sndiri yg malu..
Anak2 bermain..Mane ade yg AMAN sokmo..MESTI akan ade perang jgk...
Pada aku as long as che mek x tunjuk kesan or bekas dr perbuatan bdk lain..then its ok..Normal.
Cumanya che mek ni fesyen x melawan semula..So aku risau die akan fobia nk pegi school.
Aku risau kalau2 che mek dh mind set pegi school je ade budak buli..

Baru2 ni tiap2 hari che mek ckp this girl tarik tangan kuat2 & cubit..
Terus Hata PM teacher utk tny lebih lanjut...
Hata tny pagi..ptg time amik che mek..That girl say sorry to Hata & che mek jgk..
Aku pun panas telinga jgk kalo hari2 dgr duk buli che mek dgn perkara yg sama...kiki
Stress anak aku kalo hari2 kena gitu kan??kiki



Sebolehnya aku & Hata try jadi parent yg x ikut perasaan...hahaha
Sebolehnya aku & Hata try jd parent yg boleh tolerate...
As long as perkara tu x memudaratkan anak kita...Kita buat la yg terbaik...



End

2 comments:

Asha Lya said...

Biarla selidik btl2 sblm brtindak melulu kan sis, nnt diri sndiri yg kna

Farah Waheda Wahid said...

betul seboleh-bolehnya kita jangan ikut perasaan sangat, takut termalu sendiri, sebab kita tak nampak dan tidak tahu apa yang anak kita lakukan di sekolah, tetapi kalau berterusan kita kena ambil tahu dengan ambil pendekatan yang sebaiknya tanpa memalukan sesiapa atau menyalahkan sesiapa dengan cara terburu-buru...