Friday, October 23, 2015

2nd Pregnancy Journey : D.I.Y Baby Washable Diapers

As Salam
14-04-15

Ahad (120415)
Bersemangat aku belajar potong kain & siapkan washable diapers utk si adik...

Alhamdulillah, percubaan pertama berjaya walaupun byk yg perlu di-improve-kn lagi..huhu

Aku ikut cara online ni jer : How To Sew Washable Diapers

Simple aje step dia...Cumanya, kain flannel tu aku tukar ke kain napkin yg dilipat2..
Cara susunan kain utk dijahit...
Layer 1 = aku guna plastik napkin zaman dulu2...
Layer 2 = Kain cotton bercorak..
Layer 3 = Kain cotton balance buat barut..

Layer 1 perlu diletak pada posisi itu sebab nnt kita akan alas kain napkin diatasnya..
So, bile napkin dh penuh, xde la kite lenjun skali..huhu...

Jangan lupa letak getah seluar dalam 1/2 jari lebar dikiri & kanan bahagian peha tu ye...

Sesetengah orang gunakan snap button / pelekat mcm yg aku guna ni..
--> Tampal pelekat yg LEMBUT dibahagian cotton yg bercorak..
--> Tampal pelekat yg KASAR dibahagian dalam a.k.k atas kain layer 3..

Ada jugak yg hanya gunakan pin napkin yg biase..
Utk 1st trial, aku just gunakan pelekat ni dulu...Aku tgh tggu snap plier yg aku order...
Next project boleh la gunakan snap button plk...huhu...

Inilah hasilnya...
Washable Diapers..
Ini gambo sebelum aku jahit pelekat..
Gambar dh siap aku x sempat nk snap sebab dah kena ROMPAK dgn che mek..
Bile dh tau siap..Cepat2 che mek amik & pakaikan pada si dolly..
Sabar aje la..huhu




In Shaa Allah, kalo ade mase terluang, aku nk siapkan semua 10 helai..huhu



#throwback
End

0 comments: