Thursday, October 29, 2015

2nd Pregnancy Journey : Mom with O+ Blood Type...

As Salam
090715

Aku baru terigt smula aku kumpulan darah jenis ape..hikhik...Darah aku kumpulan O+...

Masa last check up dkt KKIA Taman Ehsan..Aku diberitahu..Mana2 bakal ibu yg berada dalam kumpulan darah ini...Kebarangkalian utk bayi terkena Jaundis adalah 90%...Kalau yg brnasib baik x kena ok la...Tetibe ter-flash back che mek dulu...Kena Jaundis juga..Tp Alhamdulillah..lepas masuk semalaman dbwh cahaya lampu biru tu..Jaundis che mek dh xde...

Tiada rawatan khusus bagi penyakit ini melainkan dgn kekerapan memberi bayi anda minum susu ibu...Seeloknya beri bayi anda minum susu SETIAP SETENGAH JAM...Biarkn bayi anda membuang air kecil / besar dgn kerap kerana dgn kekerapan itu...Jaundis akan beransur hilang...

Bagi si ibu pula...
Anda tidak digalakkan / tidak dibenarkan untuk mngambil sebarang ubatan yg berunsurkan herba selama 14 hari..Termasuklah herba dalam makanan si ibu seperti halia, lada hitam/putih. Kerana dgn pemakanan ini..Ianya hanya akan mengaktifkan lagi penghasilan penyakit Jaundis dalam badan bayi anda...

Si ibu disarankan untuk memakan makanan berunsurkan SUP untuk mnggantikan makanan2 yg dilarang diatas..

Haaaa..gitu citenye...
Harap2 info ini dpt kite gunakan bersama..
Ade yg ckp x berapa elok letak baby dbwh cahaya lampu biru tu sebab ade a few case jadi pd anak anda bile dh besar nnt...kalo bernasib baik...Alhamdulillah...
Untuk ibu2 dr kumpulan darah yg lain aku x sure mcmane...korng kena cari info sndiri or tny dgn pakar...huhu





#throwback
End

0 comments: