Wednesday, October 28, 2015

2nd Pregnancy Journey : Tips Masalah Keputihan

As Salam
-150615-

Saje nk share ape yg aku alami sepanjang tempoh peknen kali ini..

Kali ini masalah seperti tajuk diatas agak TERUK kalo nk dibandingkn dgn masa preggykn che mek..Sampai nk menangis aku dibuatnya..Tiap kali check-up sejak 30 weeks kot..Aku ade masalah kencing kotor..Bkn sebab x byk minum air, tapi sebab masalah keputihan tu...

Sampaikan doctor kena amik sample "dari situ" sebabnya, lepas bg mkn ubat & antibiotik pun x jalan jgk..

So last week punya checkup, result yg keluar tetap kate kencing kotor...So nurse tu nasihatkan aku utk PERBANYAKKAN MINUM AIR BALI.. Jugak cuci bahagian itu dgn aku rebusan asam keping & garam bukit..

Dr hari khamis tu, aku dh start buat..Part minum air bali tu ok lg..Tapi part cuci dgn bahan2 yg disebut tu, aku baru buat 2 kali sebab kali ke-2 tu rase nk menangis dgn kesan selepas penggunaannya...VERY the sensitive sgt kulit aku time tu...huhu
Start dari hari Jumaat lepas, aku akan pastikan yg aku akan habiskan air bali sbyk ini dkt opis..
Nak masak byk2 x boleh, sebab air bali ini hanya brtahan utk 2 hari je...lama2 letak dlm peti sejuk dh berbuih..Basi...So aku kena masak utk 2 kali minum jer..
So far minum ni, keputihan tu dh brkurangan & kegatalan pun dh x berapa walaupun still ade..At least BERKURANGAN...

Skrg jugak aku akan pastikn aku tukar pantyliner sekerap mgkn utk elak dari kegatalan itu kembali...Kalo dh dtg gatalnya..mmg seksa tau..

Ok..itu je tips yg boleh aku kongsikan based on ape yg aku alami..

1.) Basuh/cuci bahagian itu dgn air rebusan asam keping + 1 sudu garam bukit.
2.) Minum air rebusan bali..
3.) Tukar pantyliner sekerap mgkn mngikut keselesaan anda..

Mende ni disebabkn oleh hormon..
Nak mkn ubat byk2 pun x boleh...




Niat la supaya penyakit ini berkurangan...Amin



#throwback
End

0 comments: