Wednesday, February 24, 2016

7 Months Baby Food : Brown Rice / Beras Perang

As Salam

Alhamdulillah last week aku dh berjaya buat menu baru utk Ammar..Semangat weehhh...Tiap kali masak makanan Ammar aku rase bersalah pada che mek..Kalaulah awal2 usia che mek dh boleh makan aku masak gini...Mesti best kan?..Tapi nk buat mcmane..masa dh berlalu...Aku cuba sedayanya utk tebus kekilafan dulu..Sob..Sob..Sob..

Ok..jom layan gambo...
Ikut suka mak-mak...ibu-ibu..mummy-mummy nk gunakan brown rice brand ape...
Aku pilih brand ini...
Langkah 1 : Basuh beras mcm biase & rendam.
Perahkan juga sedikit jus lemon utk elak/kurangkan/hilangkan bau masam kot...
Rendam selama 12 Jam or MORE..max:24hrs
Aku rendam jam 7.00pagi smp 7.00mlm
Dah rendam...Bilas & Toskan..
Lepas tu SANGAI a.k.a Goreng tanpa minyak smp beras kering...
Lepas tu blend & masukkn kedlm bekas kedap udara & dah boleh masak...

Menu PERTAMA brown rice Ammar :
Ambil 1 senduk kecik brown rice..
Carrot potong dadu - Supaya cepat lembut
Kismis - Aku rendam awal2 dgn air panas supaya lembut time blender nnt.

Masak brown rice mcm masak bubur nasi + carrot..
Dah masak, sejukkan & blend sekali dgn kismis & air rendaman utk elak dr terlalu pekat..
Brown Rice with Carrot & Raisin

Hasilnya...
Ini gambo brown rice yg aku dh masuk dlm peti sejuk..
Yg fresh lupe nk amik..huhu
Biasenya kalo x TERLALU penat, aku akan masak waktu malam..
Siap2 letak dlm bekal..Esok pagi just bwk g school je..huhu


Ok..Siap dah menu baru Ammar...
Pagi tadi aku bekalkan Ammar brown rice + bayam + ayam..
Harap2 Ammar suka..huhu





#sayaibubarubelajar
#sayaibuyangexcited




End

0 comments: