Thursday, May 19, 2016

Takut!..Ngeri!..Semua Ada!!!

As Salam

Semalam adalah hari yg x mungkin dpt aku lupakan smp bila2..

Saat2 aku keseorangan dgn hanya ada che mek..
Saat2 yg mana aku kena selesaikan seorang diri...Adehhhh!!!

Semalam, Hata ade event SWMFC...So lps htr kami Hata terpaksa gerak terus ke Jaya One.

Aku pulak terus pecut selesaikan apa yg patut & siap sedia nk bg anak2 mkn..Lepas makan aku pun bangun la utk basuh tangan & pinggan...

The time aku bangun, Ammar terusmenangis sambil meneran sebab aku tinggalkan...Time tu jgk masih ada baki makanan dlm mulut Ammar..Aku plan biarkan kejab lepas tu mesti OK..

Sementara aku basuh tangan..Tetibe Ammar senyap terus..Xde bunyi sedu2 / ape2...Aku tetibe perasan che mek tengok pelik pada Ammar..Terus aku berlari dkt Ammar & tengok2 bibir Ammar dh BIRU..Muka dh pucat..mcm dah tak dapat nak bernafas gara2 terlebih teran masa starting menangis tu..Duration x smp 1 minit ye..

Terus aku angkat Ammar ke sink & korek mulut Ammar..At the same time aku panggil Ammar!!!Ammar!!!..Ammar!!!

Pelan2 baru nmpk Ammar mcm dh boleh bernafas sikit...Lepas tu aku panggil lg Ammar..Ammar..Sambil2 tu lap2 muka Ammar dengan air paip lepaas tu korek2 lagi mulut Ammar..Ade la jmp nasi 2-3 biji...

Alhamdulillah lepas tu Ammar mcm dh back to normal..Dah bernafas mcm biase..Cuma for the 1st 10 minutes Ammar mcm senyap kejab...main sendiri2..Aku start risau lagi...Terus mintak che mek bercakap dgn Ammar so that Ammar boleh reply even though he reply with his own language...Alhamdulillah bile dgr suara Ammar respon pada panggilan che mek..

Ya Allah...
Hanya Allah swt je yg tahu perasaan aku time tu...Mengeletar seluruh badan...lepas Ammar dh OK terus aku x tinggal dh dia..biarlah pinggan x berbasuh dlm sink tu...

Terkejut yg amat...bile tgk Ammar menangis smp mcm tu sekali..mcm kena tendang pun ade..

Mmg sejak masuk usia 9-10 bulan ni Ammar mmg x nak berenggang langsung...Nak sokmo ade ibu/ayah dkt sebelah..kalo xde kami, mmg akan menangis sambil merangkak menuju ke arah kami..Walaupun that time si kakak cuba nk berbaik..Mmg x jalan..

Mujur sgt time tu xde rase nk "membuang" kalo x mmg aku xtau nk buat ape dah...Sanggup bawak masuk toilet sekali kot..

Lepas tu x putus2 aku ckp dgn Ammar.." Jgn nangis mcm tadi lagi tau Ammar,..ibu takut!!!

Smp che mek ckp : "Dah la ibu..kan Ammar dh ok tu?"..

Tapi aku masih duk teringat moment2 mengerikn tu..Ya Allah...Ya Allah..Ya Allah..mmg aku takut sgt smlm..Dlm kepala duk mikir kalo jadi ape2 mmg aku akan turun bawah mintak tlg akak jual nasi lemak bwk g hospital sementara tggu Hata otw..

Aku siap2 ckp dkt taska tadi..kalo Ammar nmpk pelik..Cepat2 kol kami..So that kami bleh bwk g hospital..Takut sgt wehhhh!!!..

Ketakutan yg masih aku rasa smp ke saat entry ini ditaip...
Ammar sy yg menakutkan ibu smlm....

Inilah pengalaman menjaga anak lelaki...Mencabar jgk dari segi lasak & manjanya..Che mek dulu keluar masuk hospital dr umur 5 bulan smp ke 7 bulan..Lepas tu Alhamdulillah xde ape2 yg mengerikan..Cuma mase jatuh tersadung carpet aje la...Time tu darah x berenti keluar..mujur ade minyak HabbatusSauda...Alhamdulillah berenti darah keluar lepas titikkn minyak tu ke tempat luka di bibir. Menangis pun xde la teruk sgt mcm Ammar...

Hata balik time kami semua dh tidur..Pdhal time tu baru pkol 10.30pm...Pagi tadi bile kami berdua dh bangun..Tak start lagi rutin, terus je aku bercerita pada Hata saat2 yg menakutkan aku tu..Hata pun terkejut...Aku siap cakap lagi..Kalo nmpk ape2 perubahan pada Ammar pagi ni aku rela cuti utk bawak Ammar gi hospital...Aku takut sgt nih...


Harap2 Ammar back to normal lah...

Pesan aku pada ibu2 ayah2 semua..kalo ada anak sebaya Ammar yg menangis sambil meneran jgn ditinggalkan dia dgn fikir si anak akan berhenti menangis sendiri..Cepat2 la pujuk..jgn fikir anak akan berhenti menangis sendiri bila sudah penat..Itu teknik yg x boleh diguna pakai..Sebab kalo tetibe diorg sesak nafas & kite pulak x sedar mcm aku smlm mcmane??? Takut nnt menyesal x sudah..MACAM AKU..BUKAN SETAKAT MENYESAL...TAKUT KEHILANGAN ITU YG PALING UTAMA...



So berhati2 la bila berhadapan dgn perangai anak2 yg begini ye...



End

3 comments:

Hsna Rahman said...

Masyaallh kak...sy yg baca pun terasa takutnya saat tu....doa2 byk Allah jagakan mereka..

Mar Mansor said...

Ya Allah,..mujur ammar takde apa-apa..itulah kerisauan kita sebagai ibu kan..
Tapi, iyelah anak lelaki lasak dia..aduhaii...

Asha Lya said...

Ibu mna yg x risau klau tetiba anknya jdi mcm tu kan, syukur juga x da apa2