Wednesday, July 05, 2017

AIDILFITRI KE-5 & KE-6

As Salam

Hari Raya ke-5, kami sekeluarga dah gerak blk Perak...Cuti panjang, so bleh la curi cuti sikit..huhu..

Plan asal malam sebelum blk tu, kami nk gerak sebelum subuh...Tapi disebabkn mlm tu tido pkol 12tghmlm, bunyi alarm ke laut, sedar2 dah pukul 5 pagi..Terus mcm pertandingan buat gubahan lajunya kami mengemas bag..huhu..Pkol 6.30 pagi baru gerak dr rumah...Kali ni my SIL follow blk sekali...

Alhamdulillah, jalan CLEAR sgt...Siap kami bleh berenti breakfast...Smp dekat lojing dlm pkol 10pg kot...Lepas tu berenti dekat last stop shop yg jual brng2 dr Cameron Highland...Sedih kali ni sebab xde jual jagung tongkol...
Teringin nak beli...
Tapi x beli..huhu 
Dpt pandang je..Nk petik x boleh...huhu 
Swaphoto katenya... 
Dengan .......ekekek 
With Ammar's babysitter..ekek
Terima kasih buat mereka yg sudi layan Ammar...ekek 
Dengan bunga....

Time ni angin kuat..Sejuk betul...Lepas membeli brng sikit dekat kedai ni, kami teruskan perjalanan ke Sri Iskandar - Titi Gantung rumah ayhchik Hata... 
Ber-swaphoto dekat beca...

Pkol 6ptg kami smp rumah aku..Terus jamu nasi & kuih raya pada my SIL...Dekat pkol 7pm tu mereka balik ke KL...

Lepas Isyak, aku mintak anak sedara lelaki aku tlg potongkn ramut Ammar yg dh panjang..Asyik menggaru je Ammar sebab rimas rambut duk cucuk2 telinga..huhu.. Tapi Ammar xmo duduk dia...Teruk tobek2 rambutnya..ekek 
Get ready...ekek

Hari Raya ke-6 my abah request utk kami adik beradik masak lemang...Sebabnya masa raya pertama hari tu x masak lemang..Kite layankan aje la...ekek 
1. Rendam beras pulut semalaman..
2. Beli 1kg santan utk 10 batang buluh lemang..( 2kg - 2.5kg pulut )
3. Campur santan dengan 1 jug air...Masukkan 1 1/2 gelas santan utk setiap btg buluh..
4. Bakar lemang dalam 3 -4 jam...!!!!
5 Dapat la makan lemang..huhu.

My kak cik masak ketupat...Tapi kuah ketupannya nan hado..igt kuah kacang ade lagi..Sekali tgk2 bayang serai pun x dok..So aku ajak Hata gi beli ikan keli utk buat kuah tradisi org banjar ni..Feveret aku sgt ni tau...huhu..My abah tlg bakarkan ikan..Aku masak kuah..Dah masak kuah..Baru masukkn ikan keli yg dh dibakar ni supaya x cepat hancur..Sekejab aje kuah ni abih..Time my mak nk makan mlm dah x nmpk bayang ..Licin..ekek 

Malamnya, my kak yang ajak beraya ke rumah dia pulak....Dapat mkn mee rebus..Sedap..Tapi Ammar plk beronar sebab kaki sakit kena gigit dengan semut api..Smp luka digarunya...Bukan setakat luka..Bengkak jgk..Adeh... 
Kami!!!! 
Atok with cucu & cicit..huhu

Alhamdulillah..Dapat jgk tunaikan hasrat abah nk bakar lemang walau bukan pada raya pertama..huhu..Kuah ketupat yg aku masak pun abah xde komplen tawar / x lemak..So maksudnya LULUS la tu..ekek

Aku ni, tiap kali blk kg, kalo aku yg masak, mmg abah la jadi tester aku...X mo abah komplen, so kite bg abah test siap2..ekek




End

2 comments:

Husniey Husain said...

Selamat Hari Raya sis dan salam kenalan..

#211 baru masuk lapor diri ni sis :)


kebaikankeindahan.blogspot.my

Mar Mansor said...

ngancam lemang tu..beraya dengan strawberi lagi tu
JanjiKita