Wednesday, August 23, 2017

13th AUGUST : HARI KIDAL SEDUNIA

As Salam

Aku tak igt 13th August hari tu adalah hari KIDAL sedunia...Rasa terharu sebab orang kidal diraikan..Gitew...Ekek..
I'M LEFT HANDED..!!!

Ramai yang buat kajian kata orang2 left handed ni KREATIF....Jugak mereka buat kajian bahawa orang yang kidal ni lebih cenderung ke arah SENI, MUZIK, IT dan KREATIF things...Aku memang suka sangat dengan perkara2 / benda2 yg melibatkan aktiviti creative / craft...Jadi aku dah boleh geng dgn Steve Jobs ( Apple ), Bill Gates and Mark Zuckerberg...kiki

Kajian menunjukkan bahawa orang KIDAL menggunakan OTAK KANAN macam gambarajah dekat bwh ni :

KESUKARAN SI LEFT HANDED :
Based on my own experience...Seharusnya kalo time nak memotong kentang, lobak atau ape2 sayuran yang perlu dibuang kulitnya menggunakan pisau pemotong kulit...Dulu mase mula2 guna..Memang rase seksa..Tapi lepas aku KEEP PRACTICE guna pisau tu potong kentang mase keje dekat Kenny Rogers Roaster as Kitchen Crew...After that dah expert dah even aku guna tangan kiri..Orang lain potong hala ke depan..Aku hala ke badan sendiri? Boleh faham?huhu...Tapi still laju mcm org tangan kanan yg memotong..Even mase kenduri dulu, aku potong dekat kampung pun mak & abah terkejut sbb aku laju je potong kentang guna pisau tu...

Guna mouse pun dulu2 mcm seksa sikit...Ko dah biase ape2 nak pegang, tangan kiri yang hulur dulu...Nk bawak mouse ke kiri mmg boleh..Tp tekan2 tu xkn ko nak guna jari hantu plk kan?Kalo right click kekok pulak bile guna jari telunjuk...huhu

CENDERUNG TERJEBAK DENGAN EMOSI NEGATIF :
Fakta ni sometime mmg kena batang hidung sendiri...Sometimes bile dah penat sgt memikir, emosi tu mmg jauh sgt melencongnya..Smp ke perkara pelik2 (negatif maybe) pun boleh terlintas dalam fikiran...Tapi bile fikir2 blk..mane datangnya logik smp nk feeling gitu?

TAPI!!!... Kesan dari emosi itu lah anak2 tangan kidal ni dapat hasilkan sesuatu menyentuh hati yang sangat mendalam...Part ini memang aku tak nafikan..Sometimes aku rase mcm ahli pujangga..Ayat aku kadang2 mcm sang pendita...Tapi aku jarang tulis / luahkan dalam blog or other media sosial..Kalo ade pun, sure time tu aku dh x bleh tahan..So kena luahkan jugak..nak luah direct takut kena kecam...Luahlah guna ayat bunga2 & puitis so that sape yg betul2 faham je yang terasa..Gitew...kiki

KELEBIHAN DALAM BIDANG SUKAN :
Kalo aku, dulu aku pemain bola jaring..Jadi CENTER ...Ape kelebihan aku ek? Ntah..huhu.. Kalo pemain tennis or pemain badminton mgkn 1 kelebihan bg pemain tu sebab pemain tangan kanan agak susah nak agak bola tu dihala kemana..Gitew....

MEMORI LEBIH BAIK :
Ade w/site menyatakan anak2 kidal ni ada memori ingatan yang cukup kuat sebab memiliki corpus collasum yang lebih bersar berbanding anak2 yang menggunakan tangan kanan. Ini kerana bahagian otak tersebut ( corpus collasum ) berfungsi sebagai penghubung otak kiri dan otak kanan. Bahagian inilah yang berfungsi mengawal fungsi kognitif dan motorik yang banyak menyimpan memori.

Jadi tak hairanlah jika anak2 kidal ini mempunyai ingatan yang kuat pada tarikh, formula matematik dan fakta sejarah dengan baik...

Part ini aku sendiri x sure aku boleh tergolong dalam memilik memori yang baik atau tak...Kalau matematik memang selalunya aku congak2 je..Sebab dulu2 mase buat kerja sekolah math depan mak, dan mak nampak aku mengira basic math guna kalkulator, mak akan cakap org yang tak pandai je yang guna kalkulator...Org yg pandai dia congak2 je..Ekekek...Mak aku kalo setakat mengira tambah, tolak darab, bahagi yang basic memang congak je...Jarang nampak mak pakai kalkulator..So dari situ aku berusaha utk kire congak2 jugak..Alhamdulillah smp sekarang aku masih praktikkan...Eheh..

Part FAKTA SEJARAH..Aku mmg tak berapa igt sgt..Cuma tak sangka mase SPM, subjek sejarah aku dapat B3..Ekek..

Sekarang aku perati Ammar banyak gunakan tangan kiri...Menulis samada dekat taska / rumah mmg gunakan tangan kiri..Smp makan pun tangan kiri..Terpaksa la jugak bg reminder makan tangan kanan...Huhu

Tangan mana pun kecenderungan anda dalam kehidupan seharian, jangan dipertikaikan...Terima kelebihan dan kekurangan masing2 ye dak?huhu


Begitulah serba sedikit kisah si anak tangan kidal...
Ade sesiapa orang disekelilng anda bertangan kidal?
Share2 sini pengalaman korang ye...
Sharing is caring...huhu



End

1 comments:

noor azlan said...

Anak saya yang bongsu banyak guna tangan kiri.... tak pasti kidal ke tak... sebab abang dia kecik2 mcm tu.... dah besar pakai kanan juga...