Saturday, August 26, 2017

ANAK KENA BULI...APA TINDAKAN KITA?

As Salam

Hari ni rase nak share ape yg aku hadap bile anak sendiri jadi mangsa buli budak SEKOLAH RENDAH...Ceritanya macam ni...

Hari Rabu lepas, sekolah rendah che mek ade coloring contest...Bile nak kemas2kan bag sekolah ( pkol 6.50pg)dan tanya che mek mana pencil kaler 12 btg yg BARU AKU BAGI..

Che mek jawab " Kak Ngah (panggilan dekat taska) ambik..".
Bile aku tanya " Kenapa Qaisara tak cakap tak boleh? "..
Che mek jawab " Sara dah cakap..Tapi Kak Ngah ambik jugak..lepas tu dia masukkan dalam bag sekolah dia mase dalam bas nak balik taska.."...

Korang boleh imagine tak time ni temperature aku naik smp mane? Boleh pecah mercury tu tau...Ini bukan kali pertama che mek mention nama bdk tu...Dah 2-3 kali che mek mention nama budak tu buat perkara yang tak elok pada che mek..Sekali dua, aku boleh terima..Tapi kalo dah org yang sama je yang membuli che mek...Rase2nya?

Bile aku dapat tau siapa yang punya kerja..Terus je aku tanya & mintak kerjasama parent utk check bag anak masing2 kot2 ade tanpa mention nama panggilan bdk tu dalam group..Aku masih menghormati perasan parent si pelaku kalo terang2 aku mention dekat dlm group tu..Kalo aku tau nombor fon parent tu, mmg aku direct msg je..Ini tak tau..Sebab tu aku tanya random je..So that if anyone parent yg tau anak dia adalah si pelaku, boleh la dia direct PM aku balik...TAPI SEMUA SENYAP seribu bahasa..Takde sape pun nak layan pertanyaan aku...Cuma cikgu taska je yg PM TEPI tanya sebab anak dia sebaya & 1 sekolah dengan che mek...Aku bgtau nama bdk tu bile cikgu tanya...Bile cikgu check dalam bag sekolah kelas fardhu A'in bdk tu..MEMANG ADA!!!..

Pkol 8pagi aku hantar Ammar, then jumpa cikgu taska...Aku ckp dekat cikgu tu tolong nasihat bdk ni supaya jgn buat lagi dekat che mek atau budak2 lain..Tak elok perangai gini..Bdk tu belum pun darjah 6 tapi dah pandai peras ugut junior utk kepentingan sendiri...Cerita utk hari Rabu stop pada pagi hari yang sama...

Sepanjang pencil kaler tu dah kembali kepada kami(rabu ptg), aku diam aje la sebab fikir..Dah dapat balik tu udah la...Consider case closed...Tapi temperature aku naik mencanak lagi (pecah lagi mercury)..Bile mase che mek bukak kotak pencil kaler tu dan tunjuk ini :
Pencil kaler ni yang baru....Sekali dapat balik..Sampai macam ni dikerjakannya...Dahsyat betul perangai budak ni...Time ni aku cuba utk bersabar...Pkol 8pagi mcm biase aku hantar Ammar ke taska...Time ni aku panggil cikgu taska bawak pegi hujung rumah utk bincang...Aku tak kisah budak tu nak pakai kalo setakat asah sekali 2...Standard la dah ambik mesti guna kan? Tapi ko boleh terfikir ke budak tu nak pakai sampai macam ni? Sesuatu budak ni tau...

Time ni cikgu taska cakap dia perasan jgk pencil kaler ni dah kontot2 mase mula2 jumpa dalam bag..Igt che mek yg guna...Tapi bile dapat tau bukan che mek yg buat ko rase mcmane? Aku tau cara anak aku guna barang2 dia...Cermat ke tidak...Cikgu taska ckp dah bgtau parent bdk yg buat perangai dgn che mek ptg Rabu tu...Rupanya bdk tu ada jugak mintak dekat anak cikgu dan beberapa bdk lain..Bdk ni tak dapat dari yang lain, mintak dekat che mek...Dapat plk tu...Hmmmm..

Parent dah tau tapi ape tindakan parent tu pada mangsa / parent mangsa??? Kenapa tak mintak maaf kalo dah tahu anak ko buat salah..Ini dah tau anak ko buat salah, ko senyap & just marahkan anak tanya kenapa buat perangai mcm tu dkt budak lain...Perasaan parent mangsa ko ade fikir x? Aku pun kalo che mek buat salah pada anak orang lain, aku takkan malu utk mintak maaf..Sekurang2nya bile kita mintak maaf, redalah sikit perasaan marah parent tu pada anak kita...Itu pun tak boleh fikir ke?

Terus pagi khamis aku meroyan lagi dalam group...Sebabnya aku tak tau siapa lagi parent budak tu...Aku dah bagi chance utk parent tu mintak maaf & mengaku kesalahan si anak dari Rabu petang smp Khamis pagi sebelum aku meroyan..Tapi parent tu boleh buat buta..Memang nak tunggu aku mengamuk la dalam group tu kan? Aku bukan suka2 nak merempan pagi2 hari..Tapi tahap kesabaran aku tak setinggi Nabi Muhammad saw...Dalam group tu aku mmg tak pernah menyampuk kalo xde kaitan...Tapi bile dah melibatkan anak2, memang aku perlu bersuara supaya perkara yang sama tak jadi pada yang lain dan tak berulang lagi pada anak aku...

Teknik sama yg aku gunakan...tak mention nama si pelaku dgn harapan parent bdk ni akan PM aku utk explain dan mintak maaf...Dah panjang aku meroyan tahap KLCC...Baru la parent bdk tu..Sgt cerdik mengaku dalam group tu jugak..Cerdik nau tonjolkan diri dalam group..PM aje la..Takdela semua org dalam group tu tahu...Parent tu siap cakap nak ganti bagai...

Actually aku hanya nak kata maaf je dari parent tu sebagai tanda dia mengaku itu kerja anak dia..Aku tak perlukan pengganti...CUKUP DENGAN KATA MAAF...

Baru aku perasan...Bukan setakat dekat FB je yang ade keyboard worrior / penceramah & ustazah express...Dalam group tu pun ade..Parent2 yang tak berkenaan pun menyampuk dan jadi batu api jugak...Nmpk sgt mereka sedang mencurah minyak api pada api yg sedang membara...Memang kena setepek dengan aku...Pada aku, kalo tak terlibat jgn nak menyampuk...Bukan anak kau yang buat kerja tu sekali, jangan masuk campur...Nak back-up kawan? Tengok dulu kawan tu di pihak yang mana..Baru back-up..Aku tanya secara rambang sebab aku tak tahu sape parent bdk tu..Aku x gunakan cikgu utk dapatkan contact parent budak tu, sebab aku xmo libatkan cikgu taska...Perkara ni jadi diluar waktu pengawasan / penjagaan pihak taska..Jadi kenapa perlu aku libatkan cikgu?Kan?

Aku bukan jenis yg mengamuk tak tentu pasal dalam group yang melibatkan orang yang kita tak kenal & tak tahu hati budi..Memang ia hanya sekadar PENCIL COLOR..Tapi the way she get it & what she had done itu yang buat aku rase mcm budak ni tak cukup perhatian dari parent smp anak berperangai mcm ni...

Kalo nak tahu, once aku detect je che mek keluarkan perkataan / ayat2 yang aku tak pernah ajar, memang aku selidik...Aku memang akan TAZKIRAH pada che mek kesan dari ape yang dia buat...Aku adalah seorang ibu yang bekerja..Memang tak cukup masa nak monitor che mek..Tapi at the same time, jangan kita biarkan anak2 kita guna ayat / perkataan yang kita tak ajar...Dia belajar dari luar, itu memang kita tak dapat nak halang..Tapi once kita dah tau itu bukan dari ajaran kita, we should give an explanation pada anak2...Umur anak2 gini..Cepat sgt absorb ape2 je yang dia dengar dan lihat..Jadilah parent yg prihatin walau bz bekerja..

Buat masa sekarang mmg aku tak ajar che mek utk balas ape2 je yg kawan2 buat pada dia...Jangan sampai aku ajar..if aku ajar dan jadi ape2 pada si pelaku..Jangan pulak cakap ibu x payung anak..Ekek..



Ok...
Panjang nau karangan entry meks kali ni...Huhu
Terima kasih kerana sudi membaca luahan hati saya...ekek




End

1 comments: