Friday, August 04, 2017

BAJA ORGANIK KAMBING

As Salam

Mase balik ke Perak pada Aidilfitri ke-5 yang lepas mase nk blk dari rumah our ayahchik, he had gave us a pokok bonsai..Aku tak plan nak amik...Tapi ayahchik tetap bagi sebab nak bagi adil dengan my SIL..Aku x kesah actually...Tapi bile dah diberi...Menolak TIDAK sama sekali..Ekek..

Makanya, mase smp rumah mak, laju2 aku keluarkan pokok bonsai ni dari kereta utk bagi fresh air..Maklum la aku nak blk KL hari Sabtu..Lama lagi nk smp ke rumah tu..Huhu....Nak dikaitkan dengan tajuk diatas, sebelum pokok bonsai ni berpindah hak milik, our ayahchik siap2 taburkan baja...Aku tak tanya baja apa..Tapi aku cuba save dalam otak gmbr baja tu supaya bila2 kalo pegi pasaraya kita boleh re-call blk..Ekek..

Satu hari aku pegi AEON Big..Kebetulan lalu dekat area gardening tools..Terus re-call & cari..Rupa2nya baja yang ayahchik guna adalah baja tahi kambing / baja kompos yang dah diproses..Terus beli 1 paket..huhu

Alhamdulillah..Pokok serai aku menjadi..Pkok aloe vera pun dah mula menampakkan pertumbuhan yang sihat..Gituw...ekek...
Goat Organic ( Baja Organik Kambing )
Inilah baja yang aku duk bebel tadi..bentuknya mcm silinder...Warnanya hitam..baunya ade jugak sikit2 bau tahi kambing..Tapi takde la bau mcm tahi yang FRESH..hawa-hawa jer..ekek..

Nampak tak aloe vera aku yang mula membesar tu? suka tengok..Mase 2 bulan pertama tu, rase mcm xde harapan je nak hidup sebab bile lebar sejari je, hujungnya dah start bertukar kaler coklat & akhirnya gugur...Mula2 aku beli baja kaler biru...Rupa2nya salah baja..Banyak rumput je yang tumbuh..Aloe vera aku gitu jgk..lepas tu aku stop bubuh baja tu...Hanya teruskan siram air 2 kali sehari..Sebelah pagi (sebelum pergi kerja) dan petang (blk kerja)...Alhamdulillah....Hidup sihat..huhu..

Harap2nya dengan baja yang baru ni dapat la aloe vera aku membesar dengan sihat & jayanya...huhu
Tanaman Lain...
Alhamdulillah..Pokok serai tu menjadi..Dah beberapa kali menuai hasilnya walaupun slim macam "tuan"nya...Huhu...Pokok kaktus tu umurnya dah umur setahun lebih rasenye...Hidup sihat walaupun tumbesarannya tak meriah..Tapi still boleh survive dengan hanya siraman air...Pokok kaktus ni adalah kategori pokok yang survivor..Hidup tanpa baju..Cukup sekadar dengan air...Minimun siraman air, 3 hari sekali..Maximum smp seminggu...Kalo lebih dr itu, kemungkinan utk kaktus mati adalah tinggi...


Actually sebelum beli baja ni, aku ade jugak buat research sikit2..At least basic knowledge tentang baja yang aku nak beli ni...Supaya nnt tak la bile jadi / keluar ape2 statement aku naik hantu..haha...

Baja organik kambing ni HALAL untuk digunakan sebagai baja kepada sayuran sebab kaedah pengeraman menggunakan EM (Effective microorganisms), jadi, Bakteria baik akan mempercepatkan proses penghuraian komposisi tinja kepada komposisi baja yang tidak berbahaya secara organik. Baja tahi kambing juga mampu meningkatkan ketersediaan unsur terutamanya unsur Nitrojan, Posforan serta Kaliam (NPK) dalam jangkamasa panjang untuk membentuk unsur yang sangat diperlukan tanaman

Jadi kira ok la kalo kita gunakan baja ni walaupun asal usulnya tidak la berapa nak baik sebab dari NAJIS HAIWAN....

Jadinya lepas ni boleh la aku beli benih2 terpilih utk dijadikan tanaman dekat rumah...Senang dan jimat..Huhu..Dalam planning nak tanam pokok daun kunyit dan pokok cili padi..Harap2nya menjadi la..huhu




Jom ramai2 bercucuk tanam..eheh


End

4 comments:

Mazni Azmi said...

Assalamualaikum Wrmbth

Salam jumaat dari Maznee & selamat pagi pada sis

Baja kambing memang suburkan tanah

Dulu suami pernah bela kambing

Memang gemuk gemuk saja pokok yang di taburkan tu

zeera lily said...

eh, boleh pegang ke? ada bau tak baja tu.. hek..
sori tanya merepek..

Radhia Razali said...

baja organik macam inilah boleh menyuburkan tanam-tanaman.Kalau saya ada jumpa baja ni, saya pun nak beli..

thisni3za said...

Zeera : Baja organik boleh la pegang..Bau sikit2 je..xde bau "fresh"..haha

Radhia : Boleh cari baja ni dekat aeon big..huhu