Thursday, August 24, 2017

MELEPASKAN RINDU PADA SOM TAM

As Salam

Hari tu tekak rase rindu sangat dengan SOM TAM dekat Vechuda (Kota Damansara)...Nak pergi dah jauh dari rumah..Kalo mase duduk dekat Kepong dulu mmg dekat je bile ikut jalan ke airport Subang Skypark..La ni..Kalo nak sampai cepat kena lalu tol RM2.50 & RM3...Sanggup?huhu..

Disebabkan teringin, Hata layan aje la tekak wife dia ni..Kiki..Smp sane pun dah 6.30pm...Keluar rumah dah lambat...Smp2 je terus order..Tak payah tengok menu sebab dari dlm kereta aku nak mintak Hata fikir nak makan ape..Che mek dah pun aku tanya nak minum air ape..Maka pkol 7pm makanan kami sampai...
Somtam Betik + Mangga...
Pujaan tekak..huhu 
Pada aku, som tam dekat sini je yang kena dengan selera aku..Tempat lain dah try..Tetap jugak tak boleh challenge Som Tam dekat kedai makan ni..huhu

Ingredient Som Tam ni mcm senang je nak dapat..Cuma berapa kuantiti nak dimasuk tu je kena tahu..Dalam ni ade mangga/betik yang disagat, kacang tanah, udang kepal, cili padi, kacang panjang, tomato, sos ikan..Mgkn ade bahan2 lain yang aku tak perasan..Huhu

Igt lagi mase buat kerabu mangga depan rumah utk mak dekat kampung..5 hari aku dekat kampung, tiap2 hari mak mintak aku buatkan...Buat kerabu mangga style aku memang simple je..Sagat / potong halus mempelam, masukkan cuka, garam, gula, udang kering dalam 2-3 ekor, cili padi sikit, lepas tu masukkan kacang tanah tumbuk (kalau ada)...

Kadang2, menu simple mcm tu pun boleh membuka selera seseorg..Huhu
Daging masak merah...Portion ni banyak..Masakan utk seorg..Tapi mcm utk 2 org..
Udang celup tepong style ini mmg banyak dekat kedai2 tom yam thai...Dieorg mcm x buat sotong / udang celup tepung crunchy mcm tepong KFC tu...Layan jugak makan macam ni...Tepung dia lembut..Sos cili thai yang memang layan..huhu 
Ammar dan nasi goreng - Left handed boy..huhu
Utk che mek dan Ammar, kami orderkan nasi goreng..Syarat nak main dekat Playground dalam Giant is kena makan nasi...Kalau tidak, lepas makan kita balik rumah terus..Huhu..

Lagi 1 order tomyam putih ayam..Tak sempat nak ambik gambar sebab menu tu lambat sampai..

Kalau order Som Tam dekat kedai ni, korang kena cakap nak makan time tu jugak...Kalau tak cakap macam tu, dieorg HANYA akan buat lepas korang dah habis makan nasi...Sebab pada pemahaman dan kebiasaan dieorg, menu Som Tam ni makan as dessert...Dimakan selepas makan..Aku dan Hata makan menu ni sekali dengan nasi sebab kire macam lauk..bukan dessert..Huhu

Seminggu lagi kita akan menyambut AidilAdha...Kak yong dekat kampung dah tanya menu ape nak dimasak...Bile kol mak tanya, mak jawab nak nasi impit...Kak yong siap cakap nak sewa khemah so that if sedara mara datang lepak dekat luar je...Tak payah beridang dekat dalam rumah...Hmmm..mcm sambut Aidilfitri pulaks..huhu




End

2 comments:

Cik Nor said...

yummy..sdapnya..:)

Radhia Razali said...

lama tak makan sontam..teringin jugak nak makan