Thursday, September 28, 2017

DE QUERVIAN'S TENOSYNOVITIS

As Salam

Lanjutan dari kisah aku ke klinik hari ISNIN yang lepas...Memula aku cerita dekat doctor kaki aku rase mcm cramp mungkin penangan dari mengemas dan ditambah pulak dengan sakit sebab turun tangga dari tingkat 39 hari Rabu minggu lepas...Walaupun pecah record aku turun tangga dari tingkat 39 tu dalam 30 minit je..Tapi kesan dia mcm 3 hari ko kena tanggung...

Lepas tu aku tanya pulak pasal tangan ni..Memang sakit dan ngilunya kadang2 bawak ke siku dan ke bahu..Sememang mintak diurut je setiap malam...Sengal sgt...Lepas doctor check, dia syak tangan aku kena DE QUERVIAN'S TENOSYNOVITIS..

Aku pun tak paham, tapi doctor tu tunjuk serba sikit dekat internet gambaran sakit tu dan berikan aku contact doktor yg pakar dalam bab2 gini...Meh aku share sikit tentang sakit ini ye?

APA ITU DE QUERVIAN'S TENOSYNOVITIS:
De Quervain's Tenosynovitis adalah keadaan dimana beberapa tendon ( Tali tisu penghubung berserabut yang biasanya menghubungkan otot ke tulang dan mampu menahan ketegangan. Tendon adalah serupa dengan ligamen; kedua-duanya diperbuat daripada kolagen. Ligamen bergabung satu tulang ke tulang lain, manakala tendon menyambung otot ke tulang.)pada ibu jari anda. Tendon ini, yang dikenali sebagai penculik longus pencemar dan extvisor brevis brevis, pergi melalui terowong snug di pergelangan tangan, yang dipanggil kompensor dorsal ekstensor pertama. Anda boleh melihat tendon di bahagian belakang tangan anda apabila anda meluruskan jari anda. Bila, untuk apa jua sebab, terowong itu menjadi terlalu ketat, ia membentuk kitaran ganas; setiap kali anda menggerakkan ibu jari anda dengan cara tertentu, ia menarik tendon melalui terowong yang ketat, menyebabkan sakit dan memburukkan lagi keadaan.

BAGAIMANA DIAGNOSIS DIBUAT KEATAS PENYAKIT DE QUERVIAN'S TENOSYNOVITIS INI?
Pakar bedah tangan boleh membantu menentukan sama ada anda mempunyai Quervain. Jika anda mempunyai kelembutan pada tendon dan kesakitan apabila anda membuat penumbuk dengan ibu jari anda terselip di dalam dan bengkokkan pergelangan tangan dengan merah jambu menghadap ke bawah, maka anda mempunyai apa yang dikenali sebagai tanda Finkelstein yang positif, yang akan menunjukkan bahawa anda mungkin mempunyai de Quervain. Walau bagaimanapun, terdapat sebab-sebab lain kesakitan di kawasan ini, seperti arthritis di sendi di pangkal ibu jari anda, yang boleh merasakan sama seperti de Quervain. Oleh itu, x-ray boleh digunakan untuk membantu membuat diagnosis. Pakar bedah tangan dapat membezakan antara keadaan ini, walaupun agak mungkin seorang pesakit mempunyai keduanya.
Part perkataan surgery tu yang aku takut..Doctor cakap mungkin kena cucuk / kalau parah mungkin kena bedah..terus telan air liur kelat...

APAKAH PENYEBAB KEPADA PENYAKIT DE QUERVIAN'S TENOSYNOVITIS INI?
Penyebab keadaan ini tidak menentu. Nampaknya terdapat beberapa komponen genetik, kerana sesetengah orang mempunyai banyak masalah berkaitan seperti jari-jari pemicu atau sindrom carpal tunnel. Sesetengah berfikir bahawa berlebihan boleh menyumbang, bersama dengan pembengkakan atau keadaan umum seperti penyakit kencing manis dan tiroid.

Part kencing manis aku rase aku xde penyakit itu..Tapi kalo THYROID, aku hanya ada simptom2nya sahaja mase pregnant kan Ammar dulu...Means THYROID aku x serius, hanya perlu pemantauan je..Mungkin jugak sebab asal2nya urat salah parking, tapi aku buat dek je...Jadi makin tersimpul2 la urat tu smp sakitnya melarat2...

SIAPA YANG BERISIKO UNTUK MENDAPAT PENYAKIT DE QUERVIAN'S TENOSYNOVITIS INI?
Sesiapa sahaja boleh mendapatkan de Quervain, tetapi ia adalah yang paling biasa di kalangan wanita. Wanita-wanita muda dengan keadaan baru melahirkan atau sedang menyusu. Sekiranya anda seorang ibu baru dan baru-baru ini anda telah mengalami sakit nyeri di pergelangan tangan anda di dekat pangkal ibu jari anda, kemungkinan anda telah mengembangkan penyakit ini. Ia juga biasa berlaku pada wanita dalam usia lima puluhan dan enam puluhan.

Macam yang aku cerita sebelum ni..Memang rase sakit tu dah ada since 2 days before Aidiladha..Tapi aku tak layan sakit tu sebab fikir.."Sakit sikit je ni"...Lalu aku biarkan sampai sakit tu tak tertanggung dek diri sendiri..

CARA MERAWAT DE QUERVIAN'S TENOSYNOVITIS :
Rawatan boleh melibatkan rehat dan splinting, suntikan kortison, atau, jika semuanya gagal, pembedahan untuk melepaskan petak ketat. Biasanya, pada waktu seseorang melawat pakar bedah tangan dengan de Quervain, mereka mencari bantuan dari kesakitan yang tajam. Suntikan kortison sering memberi kelegaan yang sangat baik dalam masa yang singkat. Jika dua hingga tiga suntikan tidak berjaya dalam menyelesaikan keadaan, pembedahan sering dipertimbangkan. Terdapat risiko kepada semua bentuk rawatan, jadi pilihan rawatan harus dibincangkan dengan doktor anda.

Solution yang menakutkan aku...Tapi buat mase ni aku igt nk pergi berurut dulu..Kalo ok, kite abaikan aje nama penyakit ni..kalo tak ok jgk, baru la sediakan duit note RM50 tebal dari duit belanja bulanan utk jumpa pakar...Doktor pun ade bg aku contact doctor pakar tu..
DR.MUHAMMAD RAHMANI
Ape2 pun kena kol tanya ke-available-lan dia dulu...Itu kalo confirm nak jumpa nnt la...

So kawan2 yg ada masalah mcm aku ni jangan ambil ringan ye..Sekali dah serius..Memang mengeletar lutut bila baca penerangan tentang sakit tu...

Buat masa ni doctor mintak aku makan ubat ini dulu :
Radang Sendi

Kawan2 doakan tangan aku baik dgn hanya urutan ye..Takmo le cucuk2 ni...Meks ngeri tengok jarum..memang tiap kali nak kena cucuk mata ni tak pernah tengok jarum..Mata ni akan pandang tempat lain / tutup terus..Huhu




End

8 comments:

Cikmin said...

Salam, saya pun sdg mengalami sakit ni. Nombor Dr yg tertera tu boleh buat pembedahan untuk sakit ni ya?

thisni3za said...

Cik min : Boleh try kol..Sbb sy x sempat nk kol, tangan dh ok..huhu

Shah said...

Isteri saya menghidap sakit seperti Cik/Puan.
Boleh saya tahu rawatan yang Cik/Puan buat sehingga dah ok sakit tu.
Terima kasih

Shah said...

Salam Cik/Puan
Boleh saya tahu rawatan yang dibuat sehingga sakit dah ok.
Isteri saya menghidap sakit yang sama.
Terima kasih.

thisni3za said...

Sy hanya mkn ubat yg doktor bg.. Encik boleh kol doctor tu utk further info...

Unknown said...

Boleh saya tahu apa nama ubat radang sendi yg dr kasi tue?

Unknown said...

Iye, sy juga sdg mengalami sakit yg sama. Jika dikira, bln April ni, dh setahun lah. Sblm ni, asalnya sindrom terowong karpal. Ketika kandungan 6 bln, sakit tu berubah ke pergelangan tgn pula (kiri). Ketika dlm pantang, pergelangan tangan kanan pula yg sakit. Sakitnya tu, Allahuakbar.

Bayangkan ye, dlm pantang nk menyusukan anak, anak pula kena prolonged jaundice hampir sbln. Menduga sungguh.

Slps habis pantang, sy jumpa doktor utk dptkan rwtn. Doktor beritahu nama sakit yg sama juga slps buat ujian frenklestein. Doktor nasihatkan sy utk buat Rehab. Dh 3x sesi rehab sy.
Sakit ini x boleh baik sepenuhnya. Ia akan dtg lg. Bila tgn direhatkan, sakit tu hilang skjp.

Oh, ubat yg doktor beri kpd sy sementara menunggu utk temujanji pemulihan adalah Diclofenac sodium 50mg memandangkan sy masih menyusukan anak.

Kini, kedua2 belah tgn sy sakit. Tp tu lah ye, Allah punya kuasa, bila 2 tgn dh sakit, dikurangkan sakit utk tgn yg 1 supaya kita masih lg boleh gunakan tgn yg sblh lg.

-Pn As, Taman Melati Setapak-

Unknown said...

Iye, sy juga sdg mengalami sakit yg sama. Jika dikira, bln April ni, dh setahun lah. Sblm ni, asalnya sindrom terowong karpal. Ketika kandungan 6 bln, sakit tu berubah ke pergelangan tgn pula (kiri). Ketika dlm pantang, pergelangan tangan kanan pula yg sakit. Sakitnya tu, Allahuakbar.

Bayangkan ye, dlm pantang nk menyusukan anak, anak pula kena prolonged jaundice hampir sbln. Menduga sungguh.

Slps habis pantang, sy jumpa doktor utk dptkan rwtn. Doktor beritahu nama sakit yg sama juga slps buat ujian frenklestein. Doktor nasihatkan sy utk buat Rehab. Dh 3x sesi rehab sy.
Sakit ini x boleh baik sepenuhnya. Ia akan dtg lg. Bila tgn direhatkan, sakit tu hilang skjp.

Oh, ubat yg doktor beri kpd sy sementara menunggu utk temujanji pemulihan adalah Diclofenac sodium 50mg memandangkan sy masih menyusukan anak.

Kini, kedua2 belah tgn sy sakit. Tp tu lah ye, Allah punya kuasa, bila 2 tgn dh sakit, dikurangkan sakit utk tgn yg 1 supaya kita masih lg boleh gunakan tgn yg sblh lg.

-Pn As, Taman Melati Setapak-